Poveștile pe care le spunem sunt poveștile pe care le trăim.

Devino colaborator și schimbă lumea cu a ta.

Adolescenții și sănătatea mentală. Cum știi că ai depresie?



Lumea de astăzi s-a modernizat și oamenii sunt liberi să vorbească despre subiecte care înainte erau tabu. Cu toate acestea, încă mai există subiecte care sunt considerate delicate, deși ar trebui să fie abordate de fiecare. O mare problemă a societății este lipsa de comunicare dintre adolescenți și părinți. Schimbările psihice au loc odată cu cele fizice, încă de la vârsta pubertății. Trecerea de la copilărie la adolescență este dificilă și diferă de la persoană la persoană.


Un subiect care nu se discută suficient printre adolescenți este depresia și cum o putem combate. Există mulți adolescenți care se luptă cu această afecțiune, însă nimeni nu le aude strigătul. Sunt părinți care se gândesc „e doar sensibil/ rebel/ capricios etc.”, dar în niciun caz depresiv. Este adevărat că adolescența vine la pachet cu mulți hormoni care pot influența mai mult sau mai puțin comportamentul unui individ.


...ne închidem în noi și suntem indiferenți la orice.

Depresia nu se aude, nu se vede și nici nu se simte pentru cei din jur. Totul se petrece înăuntrul nostru și ne putem ascunde atât de bine, încât oamenii să creadă că emanăm numai fericire și energie. Pe de altă parte, ne închidem în noi și suntem indiferenți la orice. Când cineva ne întreabă dacă suntem bine, răspundem automat că da, deși lucrurile nu stau deloc așa. Pentru că depresia este un monstru nevăzut care îți devorează optimismul, speranța, cheful de viață și chiar identitatea.


Între tristețe și depresie este o linie destul de subțire și multe persoane fac cunoștință cu ea de la o vârstă fragedă. Tristețea este un sentiment pe care îl trăiește orice ființă umană, însă dispare, la un moment dat. Depresia nu dispare, ci rămâne acolo ca un punct care devine tot mai mare, dacă nu este tratată.


Poți descifra orice indiciu din comportamentul unui adolescent dacă te uiți atent la el și înăuntrul lui. Între pubertate și vârsta majoratului suntem mai sensibili, mai irascibili și avem impresia că părinții nu ne înțeleg. Problema este că nici noi nu comunicăm problemele noastre, dar nici ei nu le văd. Mai exact, dacă depresia ar fi un norișor care plutește deasupra capului nostru, am vedea mulți tineri care se confruntă cu ea.


Adolescentul simte nevoia să se închidă în sine și să răspundă la întrebarea „ești bine?” cu acel clasic „da, sunt bine”.

Totul începe de la un eveniment care l-a marcat pe adolescent la un moment dat și de care nu mai poate scăpa. Pierderea unei persoane dragi, un divorț, un accident sau un mediu toxic pot fi fatale pentru viitorul unei persoane. Adolescentul simte nevoia să se închidă în sine și să răspundă la întrebarea „ești bine?” cu acel clasic „da, sunt bine”. Iar aceste traume, combinate cu hormonii care îi afectează între 13 și 17 ani, pot deveni fatale dacă nu sunt tratate la timp.


Tânărul se izolează de lume și nu mai socializează ca înainte, fără să aibă prea mulți prieteni sau chiar deloc. Acest comportament pasiv poate atrage comentarii răutăcioase și abuzuri din partea colegilor. Chiar dacă își face curaj să le spună părinților cum se simte, poate primi un răspuns cel puțin dezamăgitor din partea acestora. „E doar un moft./ E adolescent, așa sunt toți, fac dramă din orice./ Nu are cum să aibă depresie așa de tânăr.”, iar exemplele pot continua la nesfârșit. Unii dintre părinți uită că suntem din generații total diferite și am trecut prin schimbări la nivelul societății. Avem acces la informație, la internet și chiar la consiliere psihologică.


Există mai multe simptome asociate depresiei și tindem să le confundăm de multe ori cu oboseala sau cu o stare proastă. Cele mai întâlnite simptome sunt tristețea, anxietatea, neliniștea, iritabilitatea și lipsa energiei. În afară de acestea, mai există un simptom care nu trebuie ignorat, mai ales că ar putea fi primul semn în rândul tinerilor, și anume pierderea interesului pentru activități care ne plăceau.


Nu este o problemă dacă ne aflăm într-o stare proastă câteva zile. Însă, atunci când simptomele de mai sus persistă și nu suntem bine nici după câteva săptămâni, atunci ar trebui să tragem un semnal de alarmă. Poate că înainte îți plăcea să scrii, să citești, să faci sport sau să mergi în drumeții. Dacă nu ai chef să deschizi laptopul sau să iei o carte din bibliotecă, deși înainte ai fi făcut-o fără să stai pe gânduri, atunci trebuie să-ți pui niște întrebări. La fel dacă preferi să stai în camera ta în loc să ieși din casă.


Cel mai grav este atunci când apar gândurile negre.

Mai sunt multe alte simptome pe care le putem avea în vedere atunci când este vorba despre depresie. Dacă dormim prea mult sau prea puțin, nu ne putem concentra la învățat sau avem atacuri de panică, este clar că ceea ce simțim nu este doar o simplă perioadă proastă. Putem ajunge să mâncăm mult fără să realizăm acest lucru sau chiar să ne pierdem pofta de mâncare din cauza golului interior pe care îl simțim. Cel mai grav este atunci când apar gândurile negre. Din păcate, mulți tineri aleg să-și pună capăt zilelor după ce strigătul lor nu a fost auzit de nimeni.


Iar cea mai grea parte este că refuzăm să vorbim cu cineva apropiat despre asta. Uneori, chiar dacă apelăm la ajutorul părinților, nu toți par să înțeleagă gravitatea situației. Așa că ne izolăm de lume și petrecem zilele închiși în cameră, cu laptopul și telefonul lângă noi. Din fericire, poți căuta soluții pe cont propriu.


Consilierea online este o variantă la care apelează multe persoane. Unele asociații sau clinici oferă consiliere gratuită pentru câteva ședințe în această perioadă. Un psiholog te poate înțelege mai bine decât o fac părinții sau prietenii și te ajută să-ți pui anumite întrebări. Nu trebuie să mergi foarte des dacă nu simți nevoia, dar e bine să-ți programezi câteva ședințe pe lună.


De exemplu, organizația Mental Health for Romania oferă ședințe de consiliere gratuită care sunt decontate de Casa Națională de Asigurări de Sănătate (CNAS). Ai nevoie de o trimitere de la medicul de familie către psihiatrie, unde vei beneficia de o evaluare. Medicul psihiatru îți poate face trimiterea la psiholog, însă trebuie să te interesezi dacă sunt cabinete care au contract cu CNAS în apropierea ta pentru a-ți asigura ședințele gratuite.


Institutul pentru Studiul și Tratamentul Traumei (ISTT) este o organizație profesională non-profit care oferă servicii de asistare psihologică. Asociația activează voluntari specialiști în domeniu care oferă servicii gratuite de consiliere elevilor, studenților, persoanelor cu venituri reduse sau în șomaj și chiar bătrânilor cu pensie mică. Tot ce trebuie să faci este să trimiți un e-mail în care să specifici vârsta, o scurtă descriere a problemei cu care te lupți și argumente pentru a beneficia de gratuitate (elev, student etc.).


Din cauza pandemiei de COVID-19, mulți tineri se confruntă cu probleme de natură psihologică. Școala online, lipsa interacțiunii sociale și timpul petrecut în casă îi poate afecta chiar și pe cei care erau pozitivi și activi social înainte. Clinica Medsana le oferă abonaților săi consiliere gratuită în această perioadă prin intermediul Skype-ului.


O altă variantă pentru a face față depresiei este sportul.

Dacă ai posibilitatea, ai putea avea o discuție cu părinții și să le spui că ai nevoie de ajutor. Dacă ai o relație bună cu ei și obișnuiești să le spui anumite lucruri din viața ta, cu siguranță te vor înțelege. Ședințele de psihoterapie pot fi costisitoare, dar părinții ar face orice dacă te văd că nu ești bine. În plus, poți căuta consiliere gratuită, cum am menționat mai sus.


O altă variantă pentru a face față depresiei este sportul. Exercițiile fizice te ajută să lupți cu această afecțiune și îți păstrează mintea ocupată. Sportul ajută la eliberarea de endorfine, substanțe care diminuează simptomele de anxietate și depresie și îți distrage atenția de la gândurile negative pe care le ai zi de zi. Cea mai bună variantă este psihoterapia combinată cu exercițiile fizice, care se va dovedi cea mai bună variantă în scurt timp.


Depresia este o afecțiune comună în rândul tinerilor și nu trebuie să ignorăm simptomele sau să credem că totul va trece la un moment dat. Individul trece prin multe schimbări în perioada adolescenței și e bine să ceară ajutor imediat dacă simte că ceva nu este în regulă cu starea sa de spirit. Dacă apelăm din timp la specialiști, putem evita multe probleme mai târziu.

Subscribe

Mulțumim!

Ce-ți recomandăm