Ce știu rețele de socializare despre tine și cum te poți proteja

Nicio aplicație nu este gratuită. Dacă nu plătești cu bani, atunci plătești cu datele tale.

Sursa: Unsplash.com

Ți-ai putea imagina viața de zi cu zi fără ajutorul internetului sau al rețelelor de socializare? Te-ai vedea făcând față tuturor sarcinilor de la muncă sau școală, sau satisfăcându-ți nevoia de a socializa, de a te delecta, de a te relaxa, fără ajutorul aplicațiilor și al conținutului pe care îl consumi zilnic online?


Dacă acum câțiva ani încă se considera periculos să postezi o poză cu tine sau să îți dezvălui numele adevărat online, acum formularele de aplicare pentru diferite job-uri sau proiecte au o rubrică separată în care cer un link de la profilul tău Facebook sau Instagram. Primim zeci de mesaje și suntem contactați pe tot felul de platforme - fie că e pentru muncă, școală sau de către prieteni sau familie. Practic, am invitat rețelele în viața noastră și în zilele noastre, oricât am vrea, nu mai putem scăpa de ele, fiindcă ele dictează cursul firesc al vieții sociale.


Recent, una dintre cele mai cunoscute și utilizate platforme de comunicare, WhatsApp, și-a updatat politica de confidențialitate - informațiile colectate vor putea fi accesate și de Facebook, iar ulterior folosite în diferite scopuri, inclusiv cel publicitar. Printre informațiile în cauză se pot număra și date confidențiale, adrese, numere de card sau locații exacte. Această politică se aplică doar pentru business-uri și nu pentru cei care folosesc WhatsApp în scopuri personale.

Sursa: Unsplash.com

WhatsApp a fost cumpărat de Facebook în 2014, însă până acum, platforma beneficia de criptare end-to-end, un sistem care prevenea aplicațiile terță parte să acceseze informațiile transmise de la un dispozitiv la altul prin mesaje. Teoretic, legea Europeană legată de protecția datelor cu caracter personal prevede că această politică să rămână în continuare neschimbată pe teritoriul Uniunii Europene. Chiar și așa, dintr-un motiv sau altul, utilizatorii care vor să continue să folosească platforma după Februarie 2021 vor trebui să bifeze că sunt de acord cu noua politică, altfel contul lor de WhatsApp nu va mai fi funcțional- indiferent dacă folosesc WhatsApp ca pe un serviciu de hosting al unui business sau nu.


Adevărul e că anonimitatea pe internet a devenit, de ceva vreme, din ce în ce mai greu de păstrat. În documentele kilometrice de Termeni și Condiții (pe care toată lumea le bifează fără să le citească) se ascund zeci de mențiuni despre cum site-ul sau programul respectiv poate prelua și prelucra datele utilizatorului. Telefoanele mobile echipate cu servicii precum Siri sau Google Assistant, care se activează prin comenzi vocale, au microfoanele pornite tot timpul și ascultă permanent; iar asta nu e nimic pe lângă sistemele Alexa sau Echo. Sunt dispozitive care îți reglează luminile, temperatura, încuie ușile automat sau îți spun glume la comandă.


Măsurile de precauție, precum scotch pe camera web sau folosirea unui VPN

privat pentru protecția adresei IP devin aproape inutile, pentru că internetul știe oricum la ce produse te-ai uitat pe magazinele online, ce muzică ai căutat, și unde ai mers în vacanță, de la o simplă actualizare de status pe o platformă de social media.


Iată, astfel, o listă cu cele mai cunoscute și folosite aplicații, precum și modul în care acestea îți preiau datele:


Instagram


Instagram e o platformă care a crescut substanțial în ultimul deceniu. Ocupă locul 6 la nivel mondial în top-ul aplicațiilor cu cele mai multe instalări. Mulți dintre cei 1.16 miliarde de utilizatori au apelat la el inițial ca o alternativă mai anonimă și mai sigură a Facebook-ului. Pentru că Instagram nu îți cere numele complet pentru autentificare, și, la început, erai ferit de posibilitatea de a fi găsit de familie sau de a te trezi în listă cu prieteni ai prietenilor pe care abia îi cunoști. Era, totuși, prea frumos ca să fie adevărat! Instagram-ul a fost, la rândul său, cumpărat de Facebook, în 2012, deci, acum, cele două platforme împărtășesc între ele informații. Utilizatorii chiar se pot autentifica doar cu contul de Facebook sau pot distribui o postare pe ambele platforme simultan.

Sursa: Unsplash.com

Informațiile colectate de Instagram sunt:

  • numele tău complet;

  • numărul de telefon asociat cu contul;

  • domeniile tale de interes, pentru reclame și anunțuri (nu mă crezi? Poți găsi o listă întreagă la secțiunea Security > Data and history > Access data > Ads interests);

  • locația ta;

  • toate link-urile avute vreodată în biografie;

  • contactele tale.

Deși e aproape imposibil să elimini complet informațiile din baza de date a aplicației, te poți proteja într-o oarecare măsură. Evită să îți folosești numele complet, limitează hashtag-urile sau postările cu locație adăugată și link-urile din biografie. De asemenea, nu încuraja sistemul de personalizare a reclamelor- nu da like anunțurilor publicitare care îți apar pe feed.


Facebook


Facebook nu se limitează la a fi doar cea mai utilizată rețea de socializare din lume (2.7 miliarde de utilizatori lunari), ci funcționează și ca aplicație terță parte pentru Instagram, WhatsApp și toate celelalte platforme pe care le-a cumpărat de-a lungul anilor. Practic, oricât ai încerca, de Facebook nu poți să scapi.


Facebook a devenit popular în jurul anului 2009, când noțiunea de social media era încă relativ nouă. Oamenii nu erau familiarizați cu pericolul ce se poate ascunde în spatele creării unui simplu profil online- așa că au căzut în capcană, dezvăluind cât mai multe informații. Astăzi, există șanse să poți găsi pe oricine și orice cu un simplu click și, chiar dacă nu mai este activ contul propriu-zis, să afli de unde e, ce muzică ascultă persoana respectivă, cine sunt prietenii ei și unde a fost în vacanță în 2012.

Sursa: Unsplash.com

Mai mult decât atât, Facebook folosește un program numit Facebook Pixel- un instrument de analiză care funcționează ca o extensie. Odată adăugată unui site, acesta poate prelua informația transmisă de către utilizator și transmisă Facebook-ului, sau invers, bineînțeles, tot în scopuri publicitare.


Cu toate astea, cel mai rău este însuși Facebook Messenger. Messenger, spre deosebire de alte platforme de mesagerie, nu beneficiază de criptare end-to-end. Ceea ce înseamnă că informațiile trimise de la un utilizator la altul nu rămân confidențiale; ele pot fi accesate de Messenger, Facebook, sau o altă aplicație terță parte.


Informațiile preluate de Facebook și Messenger includ:

  • numele complet;

  • locația;

  • numele membrilor familiei și relația lor cu tine;

  • starea civilă;

  • informații precum convingeri religioase sau politice;

  • porecle;

  • limbi vorbite;

  • personalități admirate;

  • școli absolvite, locuri de muncă, domenii de studiu;

  • pasiuni, preferințe în domeniile socio-culturale;

Câțiva primi pași pentru a întări măsurile de protecție sunt: ștergerea conturilor vechi, inactive; a prietenilor random din listă, eliminarea locațiilor sau a postărilor sugestive sau chiar folosirea unui nume incomplet.


TikTok


Cunoscută până în 2018 sub numele de Musical.ly, TikTok a devenit una dintre cele mai folosite platforme din ultimii ani. În prezent, se bucură de 550 milioane de utilizatori activi, iar, în 2020, conținutul său a ajuns să fie considerat ca lăsând un puternic impact social.


Printre controversele stârnite de aplicație se numără și speculația că TikTok preia datele utilizatorilor și le trimite în China- fiind o aplicație fondată în Beijing. Tensiunile geopolitice au fost atât de mari încât s-a pus în discuție ca guvernul american să ia măsuri, iar descărcarea rețelei de socializare să fie interzisă pe teritoriul Statelor Unite.

Sursa: Unsplash.com

Deși afirmațiile legate de transmiterea datelor în China au fost dezmințite, asta nu înseamnă că TikTok nu are acces la informații precum:

  • locația și ora utilizatorului;

  • modelul de dispozitiv folosit;

  • numele și numerele de telefon ale contactelor;

  • rețeaua telefonului;

  • preferințe și interese în diferite domenii, pentru ca TikTok să îți ofere un conținut cât mai relevant.

Majoritatea dintre acestea sunt date de bază la care orice aplicație trebuie să aibă acces, pentru a funcționa corespunzător. Nu prea există o cale de a te proteja pe deplin, însă poți totuși să setezi ca profilul tău să nu poată fi vizualizat decât de cei care au cerut să te urmărească. De asemenea, există opțiunea ca profilul să nu fie sugerat altor utilizatori.


Snapchat


Un alt hit, în special în rândul tinerilor, Snapchat este o platformă de comunicare care se bazează aproape exclusiv pe imagini sau filmulețe- story-uri, trimise de la un utilizator la altul. Rețeaua de socializare a devenit cunoscută mai ales pentru filtrele sale caraghioase urechi de pisică, retuș al feței sau face swap sunt câteva dintre exemplele de caracteristici care au fascinat peste 400 de milioane de utilizatori lunar.


Deși platformă s-a bucurat de succes, mulți nu au putut să nu observe acuratețea cu care filtrele și animațiile erau aplicate pe fața persoanei filmate, doar cu o singură apăsare de ecran. În prezent se speculează că, prin analiza complexă a feței, Snapchat stochează date biometrice, care ar merge mână-n mână cu sistemul de deblocare al telefoanelor folosind amprenta digitală; cele două devenind populare în jurul anului 2014-2015.

Sursa: Unsplash.com

Snapchat stochează informații legate de:

  • forma feței, amprenta digitală și alte date care ar putea fi folosite în identificarea utilizatorilor;

  • locația exactă, ora pe glob;

  • preferințe;

  • site-uri vizitate, link-uri accesate din aplicație;

  • informații cu privire la tranzacțiile monetare din aplicație;

  • nume, data nașterii, număr de telefon.

Nu există foarte multe măsuri de protecție față de aplicație, dar există moduri de a te proteja față de alți utilizatori. Dezvăluie cât mai puține date personale, menține-ți profilul privat și dezactivează opțiunea Map- o hartă interactivă pe care poți vedea locația exactă a tuturor oamenilor din lista ta de prieteni Snapchat.


YouTube


Oare ce date poate stoca o platformă de streaming, mai mult decât, poate, istoricul videoclipurilor vizionate, pentru recomandări? Ei bine, aplicația cu peste 2 milioane de utilizatori lunar nu e de sine stătătoare- ci aparține de Google. Da, același Google pe care îl folosești ca browser web, serviciu de e-mail, GPS și multe altele.


Cu alte cuvinte, probabil Google știe deja ce muzică asculți în drumul spre școală (care îți ia 7 minute, conform calculului precis, dacă nu e trafic), ce îți place să mănânci și numerele de telefon ale tuturor contactelor tale- pentru că majoritatea telefoanelor Android funcționează pe baza unui cont Google- care se asigură că în momentul în care schimbi dispozitivul, îți poți transfera toate datele de care ai nevoie.

Sursa: Unsplash.com

Nu e de mirare, deci, că datele colectate de YouTube, în scop de a își îmbunătăți algoritmul și de a oferi un conținut cât mai relevant, includ informații despre:

  • numele tău, locația exactă;

  • limbile vorbite, culturile din care faci parte;

  • convingeri politice, sociale, culturale;

  • preferințe, interese;


Dacă asta nu era suficient, tot Google a fost cel care, în 2007, a investit 300 de milioane de dolari în 23andMe- un test ADN de făcut acasă, care, în urma unei analize precise, le arată utilizatorilor ce origini au și de ce naționalitate erau strămoșii lor. Punând toate informațiile cap la cap, YouTube (și, implicit, familia Google) probabil știe deja nu doar la ce vloggeri te uiți, dar și unde locuiești, ce origini sau boli transmise genetic ai. Și ne întrebăm de ce unele recomandări ale platformei sunt atât de precise- un pic prea precise...!


Trăim într-o eră dominată de IT, și, oricât am încerca să ne ferim sau să ne protejăm, din păcate nu stă întotdeauna la latitudinea noastră. În special în perioada pandemiei, când aproape totul s-a mutat în mediul online. Elevii, studenții, angajații au fost nevoiți să renunțe la nume de utilizator cu caracter impersonal, și să își folosească numele întreg, real, în favoarea profesionalismului și seriozității la orele și conferințele online.


Și, sigur, e mai ușor să dai un singur click și să ai cumpărăturile livrate la tine acasă- chiar dacă asta implică să îți dezvălui adresa și datele cardului bancar. Și poate că la început, faptul că erai bombardat cu anunțuri și reclame la un produs despre care care ai postat, ai vorbit, ai gândit ceva, ridica un semn de întrebare- dar, până la urmă, nu e bine-venită o recomandare la ceva ce te interesează?


Fie că suntem împinși de consumerism, de comoditate sau de curiozitate să îl folosim, internetul este mai mult decât o necesitate și este clar că nu ne putem ascunde. Deși nu îi cunoaștem în întregime pericolele, fiind imposibil să ne protejăm întru totul, singura soluție rămâne să rămânem precauți- dar nu să ne opunem total schimbărilor.

Related Posts

See All

Subscribe

Ce-ți recomandăm

bun.png

Despre KULT

Susține-ne

Ce facem

Pentru tineri

Subscribe

Subcribe

Contact

0773 123 246

©2021 by KULT. All rights reserved.