• Platon Paula

Cum a fost să dai BACul în plină pandemie.


Ilustrație de Alexia Hoștinar-Cnup

Bacalaureatul este examenul maturității și are o importanță aparte pentru tinerii care trebuie sa înceapă să își asume tot mai multe responsabilități. Din cauza virusului și a pandemiei acest examen a devenit puțin neobișnuit pentru absolvenții care au trebuit să respecte distanțarea socială și noile reguli.


Așteptări și temeri


Larisa a terminat științele naturii, este din Corabia și are 18 ani. Ea ne-a dezvăluit că „probabil singura așteptare, sau mai degrabă speranță, era să fie ușor la mate. Atât mie, cât și colegilor mei ne era foarte frică de proba la matematică, mai ales după ce văzusem cât de ridicol de grele sunt testele de antrenament. În cele din urmă, la bac n-am primit niște subiecte imposibile, dar tot am încercat sentimentul că trebuie să muncim mult până și pentru nota de trecere. Deci nu ni s-a părut că am fi fost menajați față de cei din anii trecuți, în caz că nu i se mai închidea cuiva ușa la balcon de grija asta."


Ștefan în vârstă de 19 ani, este, de asemenea, din Roman și a terminat tehnică de calcul. "Nu prea aveam mari așteptări, poate era mai bine să fi avut o simulare și anul ăsta dar m-am simțit bine, n-am avut emoții, exceptând bacul la română și chiar și fără o simulare înainte, eu zic că toți elevii ar trebui să știe ce să facă când intră în sală și în timpul examenului."


Luciana este o tânără absolventă a științelor sociale de 18 ani, tot din Roman. Ea ne-a spus că: "Sincer, așteptări nu cred ca am avut neapărat. Voiam doar să ajung să dau probele deoarece știam ca atunci va fi momentul în care voi putea folosi tot ceea ce am învățat. Nu am vrut sa mă gândesc înainte dacă va fi greu sau ușor, am încercat sa parcurg toate informațiile și să devin foarte sigură pe materie. "



Pregătirea


La nivel național fiecare liceu a avut la dispoziție două săptămâni în care putea sa facă pregătiri suplimentare cu absolvenții pentru bac.


Dini din Slobozia, care a terminat un liceu cu profil economic, ne povestește că: "Pregătirea înainte de bac, în cazul clasei mele, s-a făcut doar la școală, nicidecum pe cameră. Iar din punct de vedere al competențelor s-a echivalat."


"Am mers o singură dată, la română, și a fost destul de ciudat în noile condiții, însă m-a ajutat să nu fiu complet debusolată și agitată în prima zi de bac. Aproape uitasem ce înseamnă o oră într-o sală de clasă, interacțiunea pe viu cu profesorul și colegii, chiar dacă în limitele distanțării sociale, sau cât de dragi îmi sunt lucrurile astea, de fapt. Also, profa, o femeie foarte implicată și meticuloasă, a avut grijă să nu ne fi dus degeaba. " a spus foarte deschis Larisa.


De asemenea, Ștefan este la fel de bucuros că a reușit să-și revadă colegii. "Am fost <<2 săptămâni>> la școală dintre care doar vreo 2-3 zile am fost, ne-am bucurat noi între noi ca și colegi, dar și că am mai mers la liceu după 2 luni sau mai mult de stat acasă."


Luciana ne-a spus și ea, cât de folositoare au fost aceste întâlnire de la școală. "Eu am fost la orele de filosofie și acest lucru m-a ajutat foarte mult. Mi-au fost clarificate anumite nelămuriri, am avut șansa să mă familiarizez cu noul context și noile măsuri impuse. Dar cel mai important, am simțit ca acele ore mi-au oferit o anume siguranță, au diminuat cumva stările de frica și confuzie. "



O singură simulare


În altă ordine de idei, acest bacalaureat a venit și doar cu o singură simulare. Părerile în acest caz sunt împărțite.

"Pentru mine nu prea are cine știe ce relevanță . Eu în simulare nu văd nicio utilitate. După cum știi, în simulări pica mereu mai greu. E un element de demoralizare pentru unii." Acesta este punctul de vedere al lui Dini.


Rareș este din Roman și a terminat științe sociale: "Cred că mi-ar fi prins bine ca simularea dintr-a 11-a să nu fie singura. Mi-ar fi plăcut să știu, orientativ, la ce nivel eram de fapt până atunci, în apropierea bacului. Un moment de evaluare mult mai important, după părerea mea, decât cel din clasa a 11-a."


Luciana se află la granița dintre cele două păreri de mai sus,"Mă simt norocoasă că am fost cât de cât obișnuită cu atmosfera specifică unui examen și pe parcursul celor 4 ani de liceu. De aceea, nu am fost afectată într-un mod anume de faptul ca am avut doar simularea din a 11-a."



Desfășurarea examenului


Dini ne mărturisește că: "Sincer, în mai toate sălile de clasă toți am ținut măștile sub bărbie, în zona gâtului, iar pe profesori nu i-a deranjat. Era distanțare socială totuși. Profesorii purtau masca (bineînțeles că nu și pe nas). Cu dezinfectant ne dădeam la poarta când intram, unde ne puneam și o altă mască, în caz că aveam una deja, și la ieșire. Temperatura s-a luat la intrare cu pistol de ăla laser (da, de ăla cu care ne cipeaza Bill Gates pentru a ne controla prin 5G ), dar nu a fost nicio agitație. La mine la liceu nu s-a găsit nimeni cu temperatură."


"În timpul examenului nu am avut nici o problemă cu masca, o purtam mai mult doar peste gură, dar după vreo oră, sau mai mult, devenea super enervant și începeau urechile să mă doară din cauza elasticului. Iar în legătură cu modul în care să bem apă, trebuia doar să luăm masca de la gură sau să o tragem sub bărbie." ne împărtășește Ștefan.


Luciana deși avea temeri și nedumeriri în legătură cu noile reguli, a reușit sa treacă examenul cu brio. "La început, ideea că va trebui sa port 3 ore masca pe față îmi dădea cele mai mari emoții. Îmi era teamă că nu mă voi putea concentra și că va fi foarte incomodă. A fost într-adevăr o experiență ciudată, însă nu a fost atât de rău cum mi-am imaginat. S-au aplicat foarte bine măsurile. Dezinfectant aveam în fiecare sală, exista spațiu mare între băncile în care am stat fiecare, a fost făcut un orar special în funcție de care elevii ajungeau la ore diferite pentru a se evita aglomerație."



BACul anonim


Ștefan ne explica exact cum a început bacul anonim. "Codurile pe care le-am primit fiecare la începutul examenului la limba și literatura română nu mi se pare neapărat o idee rea pentru că în modul acesta nu mai trebuie să verifice mătușa din Italia ce note a luat nepotul, să-și dea cu părerea, iar mai apoi să sune și alte bătrâne din familie să bârfească."


Dini este cu totul de acord cu acest nou demers al lucrurilor. "Bacul anonim mi se pare absolut normal. Nu-mi place mie să mă urmărească x și y, să râdă de mine când iau note slabe, chestia asta e frecventă în mediul rural. Era și timpul să fie datele confidențiale ca în uniune."


Rareș este de părere că: "E bine pentru cei cu note mai mici, care nu vor să știe toată lumea cât au luat. Așa trebuie să fii întrebat direct și cred că e mai bine. Zici la cine vrei."


Luciana are o perspectivă diferită dar foarte interesantă, de asemenea. "În general, cred că ar trebui sa fim interesați de notele noastre, însă inevitabil va exista și curiozitatea de a ști cum a mers și la alte persoane. De aceea, mi se pare bun noul mod de a prezenta notele, acesta oferind doar o imagine de ansamblu asupra rezultatelor. "


0773 123 246

  • YouTube

©2020 by KULT. All rights reserved.