Cum să faci față mutării în alt oraș



Dacă ai intrat la facultate și urmează să te muți în alt oraș, departe de familia ta, sau dacă deja te-ai mutat de ceva timp dar încă nu te adaptezi, sper ca acest articol să îți ofere informațiile necesare pentru a avea un start cât mai frumos în viața de student.


Când m-am mutat în București, acum 4 ani, nu credeam că vor fi probleme. Știam că urma să plec din orașul natal, deoarece am intrat la facultate, știam că nu voi mai sta cu ai mei(până la urmă asta era și ideea mutării), știam că nu cunosc pe nimeni acolo. Pe scurt, știam în ce mă bag.


Starea asta de anxietate a rămas cu mine aproximativ doi ani și jumătate.

În ziua mutării, ai mei m-au lăsat la cămin, m-au ajutat cu bagajele și cu ce era necesar, dar în timpul acesta eu voiam să plece mai repede, eram nerăbdătoare să îmi încep noua viață. Mare mi-a fost mirarea când, după ce au închis ușa camerei de la cămin și au plecat, mi s-a instalat o stare de anxietate. Starea asta de anxietate a rămas cu mine aproximativ doi ani și jumătate. A rămas cu mine deși știam orașul, deși îmi făcusem prieteni, deși îmi făcusem o relație și mă mutasem cu iubitul meu, deși aparent totul era bine. Aparent.


Am spus această povestioară ca să subliniez faptul că procesul unei mutări este complex. Da, de acord, e un plus să știi să te orientezi, să știi ce poți face distractiv în noul oraș, să îți faci prieteni, să înveți ce mijloace de transport să folosești, obiceiurile oamenilor. Toate aceste lucruri sunt foarte importante, însă doresc să vorbesc despre ce se poate întâmpla la nivel emoțional atunci când te muți.


Este posibil să nu îți placă noul oraș, este posibil să te simți singur/ă, să nu fie ce ți-ai imaginat atunci când te gândeai să te muți aici, să ți se facă dor de casă, de ai tăi, să îți fie greu să îți faci prieteni sau, dimpotrivă, să nu vrei să îți faci niciunul. Poate te simți copleșit/ă și simți că nu te poți descurca singur/ă, că brusc au apărut multe responsabilități(să îți prepari sau cumperi mâncare, să îți speli hainele, să faci curățenie etc.), poate împarți camera de cămin cu cineva și nu ești obișnuit/ă cu acest lucru. Multe se pot întâmpla, însă hai să vedem și cum le putem rezolva.


1. Petrece mai mult timp cu tine.


Asta îți poate oferi prilejul de a te cunoaște mai bine, de a îți dezvolta pasiunile, de a face ce îți place(să te plimbi, să pictezi, să citești, să scrii, să faci sport, să te uiți la seriale, să faci fotografii, să te scoți la un suc, să mergi la un muzeu). Nu trebuie să excelezi la activitățile respective, este suficient să îți placă să le faci. Dacă ai posibilitatea, ia-ți un anumit interval de timp zilnic pentru a face ceva ce îți place, dar singur/ă. Poți începe cu un interval scurt de timp însă este important să faci asta. În plus, este sănătos să punem limite și să ne simțim bine singuri, nu doar în compania altor oameni.


2. Meditează.


Știu ce vrei să spui, dar dă-mi o șansă să explic. Studiile arată că meditația ajută în tratarea anxietății prin reglarea emoțiilor și schimbarea modului în care creierul răspunde la factorii de stres. Meditația calmează mintea și o ajută să rămână în prezent. Eu m-am împotrivit meditațiilor până acum șase luni, dar de atunci le fac zilnic și pot spune că mă ajută considerabil de mult în sensul că sunt mai calmă, atunci când întâmpin o problemă reușesc să rămân prezentă și concentrată pe cum să găsesc soluții, fără anxietate și fără să mă simt copleșită. Există meditații scurte pentru relaxare sau pentru concentrarea pe respirație, care nu durează mai mult de 7-8 minute. Pe Youtube găsiți foarte multe și în română, și în engleză.


3. Ai grijă la alimentația ta.


Când te muți în alt oraș poți fi tentat/ă să mănânci foarte mult fast-food din diverse motive: poate nu ai timp, poate nu ai chef să îți pregătești mâncarea, poate nu știi să faci mâncare. Într-adevăr, nu sunt nutriționist, însă din propria experiență de mâncat aproape doar fast-food timp de un an, îți pot spune că nu este bine pentru corpul tău, dar nici pentru starea ta de spirit. După ce mănânci fast-food tot ce vrei să faci este să dormi, cel puțin așa a fost la mine. Nu aveam chef de nimic, eram adormită toată ziua, mă învinovățeam pentru asta, apoi mă întorceam la cel mai apropiat McDonalds și o luam de la capăt.


Știu că este tentant să alegem varianta mai rapidă...

Când am realizat că mâncarea ar putea fi un factor care contribuie la anxietatea mea și la starea mea de rău, am început să mănânc mai sănătos și evident, m-am simțit mai bine. Nu mai eram obosită toată ziua, puteam să fac multe activități, aveam multă energie, nu mai aveam dureri de stomac în permanență. Știu că este tentant să alegem varianta mai rapidă, însă dacă te gândești la sănătatea ta fizică și psihică și dacă gândești pe termen lung, corpul și mintea îți vor mulțumi că ai grijă de ele.


4. Introdu sportul în rutina ta zilnică.


Poți să începi cu 10 minute pe zi, poți alege orice exerciții dorești și poți să le faci chiar acasă (Youtube este plin de exerciții de yoga, fitness, pilates, you name it) nu trebuie neapărat să plătești un abonament la sală(știm cu toții cum e să fii student). Poate să fie o plimbare cu rolele sau cu bicicleta, sau poate vrei să alergi prin parc. Oricare dintre aceste variante este bună. Sportul îți ajută corpul în primul rând, contribuind astfel și la o stare psihică mai bună.


5. Nu uita de facultate.


Știu că totul este nou și că trebuie să te acomodezi cu orașul, cu viața ta nouă, cu oamenii, cu locurile, sunt atâtea schimbări. Însă nu uita motivul pentru care ești acolo. Facultatea ajută în multe privințe, pe lângă suportul teoretic pe care ți-l oferă. Poți face parte din asociații studențești unde o să cunoști mulți oameni, o să te implici în multe evenimente, sau poți să te oferi să fii șef/ă de grupă, implicit comunicând mai mult cu colegii tăi. Dacă ai o materie preferată îți poți lua timp să studiezi mai mult și să te interesezi mai mult în privința ei.


6. Dacă simți că ești copleșit/ă, dacă simți că nu faci față unei situații, găsește ajutor, de preferat ajutor specializat, precum un psihoterapeut.


Sunt foarte mulți psihoterapeuți care de când a început pandemia oferă câteva ședințe gratuite. Este în regulă să ceri ajutor, iar psihoterapeutul nu este acolo să te judece, ci să te asculte și să găsiți împreună cele mai bune soluții. Să ai nevoie de ajutor și să recunoști asta nu te face un om laș sau slab, ci te face un om puternic.


Acestea sunt îndrumările pe care aș fi nevoie să le aud eu acum 4 ani când m-am mutat în București. Am preferat să aleg sfaturile care merg pe partea de psihologie, partea emoțională, deoarece am căutat la rândul meu sfaturi pe internet atunci când m-am mutat și am găsit doar sfaturi legate de cum să îți faci prieteni, cum să cunoști orașul, ce activități poți face cu prietenii. Nu am găsit aproape pe nimeni care să îmi spună că este important să învăț să stau cu mine, să îmi dezvolt pasiunile, să mă cunosc, să mănânc sănătos, etc. Consider că dacă aș fi știu aceste lucruri atunci ar fi fost de un mare ajutor pentru mine, așa cum sper să fie și pentru tine!


0773 123 246

  • YouTube

©2020 by KULT. All rights reserved.